Entrepreneurship from a STEAM approach: Cojines del Zaque

Authors

Maribel Martínez Montaña
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0001-5255-9023
Miguel Andrés Prieto Camelo
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-3163-3199
Yusely Johana Sánchez Hernández 
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0001-7741-7451

Keywords:

Entrepreneurship, Ability, Education, STEAM, Technology, Empowerment

Synopsis

The book presented addresses the correlation between STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) skills and entrepreneurship skills in young people and children from the Cojines del Zaque community in Tunja, Colombia. In a context where technological evolution is constant, the importance of innovation becomes crucial, also preparing future generations with necessary skills is imperative. The research focuses on the Cojines del Zaque community, recognizing the significant gap in access to entrepreneurship and digital skills education in marginalized communities in Colombia, this motivates the exploration about teaching these skills to disadvantaged children, with the aim of providing equal opportunities and overcoming socioeconomic barriers.

The work, is organized into five chapters, begins by establishing theoretical foundations that provide the conceptual basis for addressing this correlation. The relevance of STEAM education in empowering future generations to successfully confront the challenges of the business world is highlighted.

The book offers a methodological framework that demonstrates the application of tools for data analysis and sample selection, as well as the results obtained throughout the research. It concludes with reflections that highlight achievements, challenges, and recommendations for the future, becoming a reference for guiding pedagogical strategies in vulnerable communities.

Chapters

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Author Biographies

Maribel Martínez Montaña, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente Escuela de Ciencias Administrativas y Económicas, Investigadora Grupos Competitividad y Desarrollo Local – CODEL y Gestión Administrativa y Empresarial Sostenible GIGAS; Magíster en Administración Económica y Financiera; Especialista en Gestión para el Desarrollo Empresarial; Miembro fundador de la Red Internacional Académica y de Investigación GESTIO. Cuenta con experiencia en diseño, dirección e implementación de procesos de innovación y emprendimientto en educación y gestión organizacional.

Miguel Andrés Prieto Camelo, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Profesor Investigador Grupo Competitividad y Desarrollo Local – CODEL, Magíster en Didáctica de la Matemática; Especialista en Didáctica de la Matemática para la Educación Básica. Licenciado en Matemáticas y Física. Cuenta con experiencia en ejecución y evaluación de proyectos para fomentar la Cultura Digital y Apropiación de Tecnologías en el sector Educativo eLearning, mundos virtuales, educación 3D, gestión de proyectos, imagen digital, social media, comunidades virtuales, redes sociales y estrategias digitales.

Yusely Johana Sánchez Hernández , Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente Escuela de Ciencias Administrativas y Económicas, Investigadora Grupos en Gestión Administrativa y Empresarial Sostenible GIGAS e Investigación Tecnología Innovación Construcción Ecosistema Sostenibilidad TICES; Magíster en Metalurgia y Ciencia de los Materiales; Magíster en didáctica de la Matemática; Especialista en Didáctica de la Matemática para la Educación Básica, Especialista en Estadística Aplicada, Especialista en Gerencia Educacional, Licenciada en Matemáticas. Cuenta con experiencia en procesos de análisis, gestión de datos e información, para toma de decisiones y el diseño de políticas públicas y privadas.

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Published

21 June 2024

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-958-660-870-1