Globalization and Bilingualization in Colombia

Authors

Iván Ricardo Miranda Montenegro
https://orcid.org/0000-0003-0518-1536

Keywords:

Glotopolítica educación bilingüe, Política de bilingüismo, Educación bilingüe, Representaciones sociales, Identidad, Análisis crítico del discurso

Synopsis

The present work is the result of a research work that investigates, from a glottopolitical perspective, the role of language in the context of public policies in the Colombian education system. Bilingualization is understood as the process of establishing an educational model for bilingualism whose circulating discourse within institutions has established positive social representations associated with the desire of the country to be accepted by the globalized community. The concepts of  discourse and its determining and determined function by means of the communicative interactions regarding the formation, transformation, maintenance and suppression of some social representations that provide apparent legitimacy to the process of participation in the internalization of markets, assigns theoretical support to the study. Collaterally, the official discursive exercise on the implementation of an educational bilingualism also begins to generate a process of reconfiguration of new identities that undermine regional and national identities. The critical analysis of discourse (Fairclough, 1989, 1992, 1995, 2006; Van Dijk, 2004, 2009; Wodak, 2003) made it possible to discern the role of official discourse in the search of social acceptance of bilingual policies. The Colombian Ministry of National Education has been responsible for circulating a discourse, imbued with institutionalized power that exerts coercion on a passive social actor, which promotes ignorance of a traditional and natural  multilingual country, in pursuit of an artificial bilingualism. The reproduction of the discourse on bilingual education in  Colombia, reveals the study, a socio-political bias that leans towards the transcendental determinations that favor the processes of mercantilist internationalization, and minimizes procedures for safeguarding and strengthening regional culture.  The representation of institutionality, the need to be bilingual and the supranational identity together with the mediation of the curriculum in the context of globalization, suggest a change of identity archetype.

Chapters

  • Preliminares
  • PRIMERA PARTE: PRELIMINARES
    CAPÍTULO 1: LA NACIÓN BILINGÜE PRIMIGENIA
  • CAPÍTULO 2:
    LA NUEVA ERA DE LA EDUCACIÓN BILINGÜE
  • SEGUNDA PARTE: GLOBALIZACIÓN E INSTITUCIONALIDAD
    CAPÍTULO 3: REPRESENTACIONES SOCIALES Y DISCURSO
  • TERCERA PARTE: LAS NUEVAS IDENTIDADES
    CAPÍTULO 4: RECONFIGURACIÓN IDENTITARIA DESDE EL DISCURSO HEGEMÓNICO
  • EPÍLOGO

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Author Biography

Iván Ricardo Miranda Montenegro

El autor es actualmente docente asociado del Instituto Internacional de Idiomas de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC), Facultad Seccional Sogamoso. Obtuvo su titulo de Doctorado en Lenguaje y Cultura de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia y realizó su pasantía internacional en la Universidad de Buenos Aires; además, posee una Maestría en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés LE de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas y una Maestría en Lingüística Inglesa Aplicada de la Universidad Nacional de Educación a Distancia de
Madrid, España.

Durante su desempeño profesional ha sido coordinador académico del programa de Maestría en Docencia de Idiomas, coordinador del Instituto Internacional de Idiomas de la Seccional Sogamoso, representante docente ante el Comité Académico del mismo instituto, representante de docentes ante el Consejo Académico de la UPTC. Hoy en día, es líder del Grupo de Investigación IMCLE (Investigación Multidisciplinar en Culturas y Lenguas Extranjeras) y gestor del programa de Especialización en Educación Bilingüe y de la Política Institucional de Lenguas Extranjeras.

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Published

17 October 2023