Approximation to the state of the art in regards to the curricular field production in Colombia (2000-2019)
Keywords:
State of the art, Colombian curricular field, productions, authors, emergent categoriesSynopsis
This research book presents an approximation to the state of the art in the Colombian curricular field. Data was collected through the publications of the main authors in this area, from 2000 to 2019. This study continues to foster the research program carried out by the research group “Construyendo Comunidad Educativa CCE” sponsored by the institutional research direction. This book is about a documental qualitative, critical and interpretative study. The data was composed by books, chapters and research articles, selected by convenience. The authors and researchers of such books, chapters and articles got graduate studies. They belonged to research groups and most of them were engaged in research areas at master or doctoral programs. The main findings point at the authors’ interests, advances, paths and movements. It was found that a single author supports diverse topics. In the same way, different authors enrich a single category from a different perspective. The state of knowledge – an approximation, puts together the research commitments and the comprehensions, the active participation of social actors in communities, the changes in editorial policies- the institutional editorial houses. As such,the findings of publications related to curriculum show new dynamics, open lines and commitments to enrich the field.
Chapters
-
Preliminares
-
Capítulo 1Los objetos del estudio – las producciones sobre currículo
-
Capítulo 2Los(as) autores(as). Formación, investigación, producción
-
Capítulo 3Los aportes de los principales autores(as). Integración en categorías
-
Capítulo 4El estado del conocimiento, una Aproximación. Dinámicas y Líneas Abiertas
Downloads
References
Agudelo, N , Chaparro, I, Avila, F, (2021) Formación Investigativa en Comunidad, hilos, tramas, tejidos, huellas. Tunja. Editorial UPTC.
Aristizábal, M. & Agudelo, N. (2021) Otra vuelta de tuerca a propósito de los resultados de aprendizaje. En revista Historia de la educación latinoamericana.
Ávila, J., Rojas, O., Escobar, L., Cañón, L., Restrepo, J., Sánchez, H., Tamayo, A., Palomino, M. y Ramírez, J. (2019). La escuela territorio de paz. FECODE.
Barbero, J. (2010). De los Medios a las Mediaciones. Comunicación, Cultura y Hegemonía. Anthropos. Universidad Autónoma de México.
Barbero, J. (2005) América Latina, otras visiones desde la cultura Editorial Convenio Andrés Bello.
Bourdieu, P. (1994). Los Usos Sociales de las Ciencias. Ediciones Nueva Visión SAIC.
Constitución política de Colombia. Asamblea Nacional Constituyente, Bogotá Colombia, 6 de julio de 1991.
Congreso de Colombia: Ley 30 de 1992, Ley 115 de 1994, Ley 1753 de 2015. Cuervo, E. y Rivera, C. (coords) (2022) Educación, currículo y violencia. Universidad del Valle, Editorial aula, educación e inclusión.
Cuervo, E. y Moreno, W. (coords) (2022) Lectores y lecturas de José Gimeno Sacristán. Ediciones Morata.
Díaz, A. y García, J. (2014) Desarrollo del Currículum en América Latina.
Experiencia de diez países. Miño y Dávila.
Echeverría, L., Lago, D. y Hernández, F. (2020). La internacionalización en el aula en Licenciaturas en Educación Infantil en el Caribe colom- biano: una perspectiva docente. Revista electrónica en la educación superior. 11(2).
Fernández, A. (2018). Configuración del campo del currículo en Colombia, un viaje por la producción escrita de sus autores más representativos. Tejiendo saberes.
Gutiérrez, E. (2020). Currículo Formación y Universidad. Retos y asimetrías en inclusión social y pedagogía. Universidad del Cauca.
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículo. Ediciones Morata. López, N (1989) Currículo y Calidad de la Educación Superior.
Malagón, L. y Rodríguez, H. & Ñáñez, J. (2019). El currículo: Fundamentos teóricos y prácticos. Ibagué: Sello Editorial Universidad del Tolima.
Martínez, A., Noguera, C. y Castro, J. (2021) Maestro Escuela y Vida Cotidiana en Santafé Colonial. 3ª edición. UPN- Magisterio Editorial. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional. Resolución 18583 de 2017, Resolución 02041 de 2016.
Mockus, A. (1983). Tecnología educativa y taylorización de la educación. Serie Epistemología, Historia y Didáctica de la Matemática. Número 1. Universidad Nacional de Colombia. Departamento de Matemáticas y Estadística.
Noguera C., Álvarez, A., y Castro, J. (2021) La ciudad como espacio educa- tivo Bogotá y Medellín en la primera mitad del siglo XX. 2ª. Edición. UPN- Magisterio Editorial. Bogotá.
Portela, H. (2021). El Currículum: entre paradigmas y enfoques, un itinerario proscritico latinoamericano. Teseo.
Presidencia de la República. Decreto 1330 de 2019, Decreto 1280 de 2018, Decreto 1075 de 2015, Decreto 2450 de 2015, Decreto 2566 de 2003. Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Ediciones Morata, S.A.
Taba, H. (1962). Curriculum development: theory and practice [Elaboración de planes de estudios. Teoría y práctica]. Nueva York, NY: Harcourt, Brace&World.
Tamayo, L. y Duque, E. (2019). La evaluación de los aprendizajes. Un estudio crítico en las instituciones Educativas del Distrito Capital. Alcaldía Mayor de Bogotá, IDEP.
Tamayo, L., Ortiz, G., Aguilar, E., Peláez, M. y Acuña, L. (2019). Prácticas significativas de evaluación en el aula: análisis de experiencias de los docentes de Bogotá. Alcaldía Mayor de Bogotá, IDEP.
Tyler, R.W. (1973). Principios básicos del currículum. Buenos Aires: Troquel
Revistas
Revista Educación y Cultura. Federación Colombiana de Educadores FECODE
Revista Colombiana de educación. Universidad Pedagógica Nacional Revista Educación y Pedagogía. Universidad de Antioquia
Revista Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional
Revista Itinerantes. Cultura, Educación y Formación. Universidad del Cauca Revista Latinoamericana de Estudios Educativos RLEE Universidad de Caldas
Revista Historia de la educación latinoamericana. UPTC Revista Educación y Humanismo. Universidad Simón Bolívar
Revista Electrónica Iered. Red de Investigación Educativa. Universidad del Cauca
Revista Educación y educadores universidad de la sabana
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.