Approximation to the state of the art in regards to the curricular field production in Colombia (2000-2019)

Authors

Nubia Cecilia Agudelo Cely
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0001-7358-8915

Keywords:

State of the art, Colombian curricular field, productions, authors, emergent categories

Synopsis

This research book presents an approximation to the state of the art in the Colombian curricular field. Data was collected  through the publications of the main authors in this area, from 2000 to 2019. This study continues to foster the research  program carried out by the research group “Construyendo Comunidad Educativa CCE” sponsored by the institutional research  direction. This book is about a documental qualitative, critical and interpretative study. The data was composed by books,  chapters and research articles, selected by convenience. The authors and researchers of such books, chapters and articles got  graduate studies. They belonged to research groups and most of them were engaged in research areas at master or doctoral programs. The main findings point at the authors’ interests, advances, paths and movements. It was found that a single author  supports diverse topics. In the same way, different authors enrich a single category from a different perspective. The state of  knowledge – an approximation, puts together the research commitments and the comprehensions, the active participation of  social actors in communities, the changes in editorial policies- the institutional editorial houses. As such,the findings of  publications related to curriculum show new dynamics, open lines and commitments to enrich the field.

Chapters

  • Preliminares
  • Capítulo 1
    Los objetos del estudio – las producciones sobre currículo
  • Capítulo 2
    Los(as) autores(as). Formación, investigación, producción
  • Capítulo 3
    Los aportes de los principales autores(as). Integración en categorías
  • Capítulo 4
    El estado del conocimiento, una Aproximación. Dinámicas y Líneas Abiertas

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nubia Cecilia Agudelo Cely, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Docente titular de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia a partir de Febrero de 1993.

Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad del Cauca – Rudecolombia.

Magíster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria (2000) - Universidad Pedagógica Nacional.

Gestora y  coordinadora del Grupo de Investigación Construyendo Comunidad Educativa (CCE) a partir del año 2000. Centra su interés en el acompañamiento a la labor formativa junto a dos equipos semilleros: Crecer y Germinar.

Líneas de investigación en el grupo: Formación, saberes y subjetividades. Pedagogía y visiones curriculares. Ecología de Saberes y Tics. Interculturalidad, memoria y educación por la paz.

References

Agudelo, N , Chaparro, I, Avila, F, (2021) Formación Investigativa en Comunidad, hilos, tramas, tejidos, huellas. Tunja. Editorial UPTC.

Aristizábal, M. & Agudelo, N. (2021) Otra vuelta de tuerca a propósito de los resultados de aprendizaje. En revista Historia de la educación latinoamericana.

Ávila, J., Rojas, O., Escobar, L., Cañón, L., Restrepo, J., Sánchez, H., Tamayo, A., Palomino, M. y Ramírez, J. (2019). La escuela territorio de paz. FECODE.

Barbero, J. (2010). De los Medios a las Mediaciones. Comunicación, Cultura y Hegemonía. Anthropos. Universidad Autónoma de México.

Barbero, J. (2005) América Latina, otras visiones desde la cultura Editorial Convenio Andrés Bello.

Bourdieu, P. (1994). Los Usos Sociales de las Ciencias. Ediciones Nueva Visión SAIC.

Constitución política de Colombia. Asamblea Nacional Constituyente, Bogotá Colombia, 6 de julio de 1991.

Congreso de Colombia: Ley 30 de 1992, Ley 115 de 1994, Ley 1753 de 2015. Cuervo, E. y Rivera, C. (coords) (2022) Educación, currículo y violencia. Universidad del Valle, Editorial aula, educación e inclusión.

Cuervo, E. y Moreno, W. (coords) (2022) Lectores y lecturas de José Gimeno Sacristán. Ediciones Morata.

Díaz, A. y García, J. (2014) Desarrollo del Currículum en América Latina.

Experiencia de diez países. Miño y Dávila.

Echeverría, L., Lago, D. y Hernández, F. (2020). La internacionalización en el aula en Licenciaturas en Educación Infantil en el Caribe colom- biano: una perspectiva docente. Revista electrónica en la educación superior. 11(2).

Fernández, A. (2018). Configuración del campo del currículo en Colombia, un viaje por la producción escrita de sus autores más representativos. Tejiendo saberes.

Gutiérrez, E. (2020). Currículo Formación y Universidad. Retos y asimetrías en inclusión social y pedagogía. Universidad del Cauca.

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículo. Ediciones Morata. López, N (1989) Currículo y Calidad de la Educación Superior.

Malagón, L. y Rodríguez, H. & Ñáñez, J. (2019). El currículo: Fundamentos teóricos y prácticos. Ibagué: Sello Editorial Universidad del Tolima.

Martínez, A., Noguera, C. y Castro, J. (2021) Maestro Escuela y Vida Cotidiana en Santafé Colonial. 3ª edición. UPN- Magisterio Editorial. Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional. Resolución 18583 de 2017, Resolución 02041 de 2016.

Mockus, A. (1983). Tecnología educativa y taylorización de la educación. Serie Epistemología, Historia y Didáctica de la Matemática. Número 1. Universidad Nacional de Colombia. Departamento de Matemáticas y Estadística.

Noguera C., Álvarez, A., y Castro, J. (2021) La ciudad como espacio educa- tivo Bogotá y Medellín en la primera mitad del siglo XX. 2ª. Edición. UPN- Magisterio Editorial. Bogotá.

Portela, H. (2021). El Currículum: entre paradigmas y enfoques, un itinerario proscritico latinoamericano. Teseo.

Presidencia de la República. Decreto 1330 de 2019, Decreto 1280 de 2018, Decreto 1075 de 2015, Decreto 2450 de 2015, Decreto 2566 de 2003. Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Ediciones Morata, S.A.

Taba, H. (1962). Curriculum development: theory and practice [Elaboración de planes de estudios. Teoría y práctica]. Nueva York, NY: Harcourt, Brace&World.

Tamayo, L. y Duque, E. (2019). La evaluación de los aprendizajes. Un estudio crítico en las instituciones Educativas del Distrito Capital. Alcaldía Mayor de Bogotá, IDEP.

Tamayo, L., Ortiz, G., Aguilar, E., Peláez, M. y Acuña, L. (2019). Prácticas significativas de evaluación en el aula: análisis de experiencias de los docentes de Bogotá. Alcaldía Mayor de Bogotá, IDEP.

Tyler, R.W. (1973). Principios básicos del currículum. Buenos Aires: Troquel

Revistas

Revista Educación y Cultura. Federación Colombiana de Educadores FECODE

Revista Colombiana de educación. Universidad Pedagógica Nacional Revista Educación y Pedagogía. Universidad de Antioquia

Revista Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional

Revista Itinerantes. Cultura, Educación y Formación. Universidad del Cauca Revista Latinoamericana de Estudios Educativos RLEE Universidad de Caldas

Revista Historia de la educación latinoamericana. UPTC Revista Educación y Humanismo. Universidad Simón Bolívar

Revista Electrónica Iered. Red de Investigación Educativa. Universidad del Cauca

Revista Educación y educadores universidad de la sabana

Downloads

Published

19 September 2023

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-958-660-790-2