Diagrams and Polyphonies: Experiences of Thought

Authors

María Teresa Suárez Vaca, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Óscar Pulido Cortés, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Lizeth Ximena Castro Patarroyo; Daniela Patiño Cuervo, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Liliana Andrea Mariño Díaz, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Paola Andrea Lara Buitrago, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Lola María Morales Mora, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Iván Darío Cruz Vargas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Juan Guillermo Díaz Bernal, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; José Alfredo Malagón López, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Alirio Severo Hernández Buitrago; Yenny Tatiana Avellaneda Avellaneda, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Keywords:

Infancia, Filosofía, Práctica pedagógica, Materiales educativos, Maestro, Experiencia

Synopsis

This research-based book discusses the theoretical, practical, and methodological components of the pedagogical experience: Philosophy and Childhood in the Department of Boyacá –Colombia. It presents the forms of self-constitution of a group of teachers who accepted the invitation to embrace new ways of thinking, feeling, teaching, and learning, relating to childhood and philosophy.

The book begins with a discussion of the theoretical and methodological process of the project. Consequently, we explore the ways of appropriation and implementation of the experience on several levels: first of all, through the teachers’ pedagogical practice, which represent the possibilities and actions of the teacher with respect to her/himself, to others, and to the environment. Secondly, through the physical-relational territories inhabited by teachers and students. Thirdly, through the resources used in the daily praxis of the Philosophy and Childhood project. Fourthly, through the discursive and research processes mobilized by the teachers’ experiences. Finally, we conclude with by means of a Hindsight, Coda, and Way forward, that articulate the spirals, multiplicities and lines of flight which have circulated and transformed ways of thinking about school, educational processes and the subjective constitution of teachers and students.

Chapters

  • Preliminares
  • La perspectiva de Filosofía e Infancia: una apuesta teórica y metodológica
    María Teresa Suárez Vaca, Óscar Pulido Cortés, Lizeth Ximena Castro Patarroyo
  • Prácticas pedagógicas que constituyen sujetos, saberes e instituciones en la perspectiva de Filosofía e Infancia
    Óscar Pulido Cortés, Liliana Andrea Mariño Díaz, Alirio Severo Hernández Buitrago
  • Territorios de pensamiento: habitar de las infancias
    María Teresa Suárez Vaca, Daniela Patiño Cuervo
  • Experienciar los materiales: una apuesta por pensar y recrear los acontecimientos de Filosofía e Infancia
    Paola Andrea Lara Buitrago, Lola María Morales Mora
  • Discursos en la perspectiva de Filosofía e Infancia
    Iván Darío Cruz Vargas, Juan Guillermo Díaz Bernal, José Alfredo Malagón López, Yenny Tatiana Avellaneda Avellaneda
  • Retrospectiva, colofón y perspectiva: espirales, multiplicidades y líneas de fuga
    Óscar Pulido Cortés

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References

Prólogo

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Published

1 January 2021

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ISBN-13 (15)

978-958-660-478-9