Didactic Unit:: the teaching of organizational control

Authors

Dora Marcela Rodríguez García
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0001-5820-1508
Ana Patricia Díaz Aldana
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-7518-9229

Keywords:

Organizational control, didactic unit, prior knowledge, teaching – learning, concept evolution, critical thinking, metacognition

Synopsis

Didactic Unit: the teaching of organizational control, is the result of the research project with SGI 2753 entitled “Didactics of the social sciences”, which was obtained through an interdisciplinary effort that contributes to the training processes of the Public Accounting and Business Administration programs of the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Chiquinquira campus. It is configured as an approach to teaching and learning organizational control, and applies a style that goes beyond traditional approaches to education.
In this didactic unit, relevant elements in the training were considered, such as students’ previous knowledge and personal experiences, essential knowledge in the teaching-learning process. This is the starting point for the teacher to structure guidelines, activities and techniques to be developed in the classroom, when yielding to didactic transposition, in order to enhance critical thinking and conceptual evolution.
Finally, this text gives a glimpse of the design, implementation and evaluation of a didactic unit of organizational control, which arises from the previous ideas of the population under study, students of the Public Accounting and Business Administration programs. Thus, this research calls on teachers to use new pedagogical and didactic strategies that achieve scientific knowledge and conceptual evolution in students, without ignoring cognitive methods and their application in real contexts, in order to promote lifelong learning in which the student and the

Chapters

  • Preliminares
  • PRIMERA PARTE
    Referentes conceptuales y teóricos
  • SEGUNDA PARTE
    Unidad Didáctica: El control en una organización
  • TERCERA PARTE
    El concepto del control: Conocimientos previos de los estudiantes de contaduría pública y administración de empresas
  • Conclusiones
  • Referencias

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Author Biographies

Dora Marcela Rodríguez García, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Dirección y Administración de Empresas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (doble titulación: MBA-Maestría en Dirección y Administración de Empresas, ISEAD-Centro Universitario Villanueva, adscrito a la Universidad Complutense de Madrid, España). Especialista en Control de Gestión y Revisoría Fiscal, Universidad La Gran Colombia. Contadora Pública, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Docente Escuela de Contaduría Pública, UPTC, Sede Chiquinquirá. Investigadora de los Grupos de Investigación: Estudios Regionales “Julio Flórez” y HECOS (Historia, Educación, Economía, Contabilidad y Sociedad).

Ana Patricia Díaz Aldana, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Administración de Organizaciones, Universidad Pedagógica y Tecnología de Colombia. Magíster en Dirección y Administración de Empresas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (doble titulación: MBA-Maestría en Dirección y Administración de Empresas, ISEAD-Centro Universitario Villanueva, adscrito a la Universidad Complutense de Madrid, España). Especialista en Pedagogía de los Derechos Humanos, Universidad Pedagógica y Tecnología de Colombia. Administradora de Empresas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Docente Escuela Administración de Empresa, UPTC, Sede Chiquinquirá, Investigadora de los Grupos de Investigación: Estudios Regionales “Julio Flórez” y Sinergia Organizacional.

 

 

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Published

1 February 2023

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-958-660-715-5