“I Love Myself, I Love You”: Program on the Management of Couple Relationships in Adolescence. Application Manual

Authors

César Armando Rey Anacona
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-9528-2199
Jorge Arturo Martínez Gómez
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-1423-3812
Yolima Bolívar Suárez
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0001-9621-2806
Eliana Marcela Ocampo Rojas
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-8579-6145

Keywords:

Health Promotion, Couple Relationships, Psychosocial Intervention, Healthy Behavior, Dating Violence

Synopsis

Dating violence represents a concerning public health issue due to its impact on both the physical and mental health of individuals involved in such situations (depression, anxiety, low self-esteem, substance abuse, eating disorders, suicidal tendencies, risky sexual practices, academic difficulties, etc.). In response to this issue, developing and implementing health promotion and primary and secondary prevention programs is essential. Addressing dating violence during adolescence not only helps alleviate the mentioned complications but also serves as a preventive measure against the perpetuation of cycles of violence in future adult relationships. Among the most promising preventive strategies, we can find the education of adolescents so they can establish healthy couple relationships. This education should be a collaborative effort involving active participation from both parents and educators.

Therefore, the program “I Love Myself, I Love You” focuses on managing healthy adolescent relationships. Its goal is to foster the knowledge, attitudes, and skills necessary among participants to establish violencefree emotional bonds. With this approach, it aims to fill the existing gap in such programs at the national level. This program targets adolescents aged 13 to 19 years affiliated with secondary and university educational institutions or community organizations. It consists of seven modules (10 sessions) for adolescents and two modules (two sessions) for parents and educators. The topics covered include: what a couple relationship is; self-esteem and personal worth; violence in dating; healthy behaviors in couple relationships; communication skills and conflict resolution; emotional regulation; social support networks and seeking help, among others.

The first chapter presents the program’s theoretical, conceptual, and empirical foundations. The second chapter describes the program, outlining its objectives, characteristics, and implementation, and then details each of its sessions, forms of evaluation, and follow-up.

Chapters

  • Preliminares
  • CAPÍTULO PRIMERO
    FUNDAMENTACIÓN TEÓRICA
  • CAPÍTULO SEGUNDO
    DESCRIPCIÓN DEL PROGRAMA
  • Apendice

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Author Biographies

César Armando Rey Anacona, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Psicólogo de la Universidad Nacional de Colombia y Doctor en Psicología Clínica y de la Salud de la Universidad de Salamanca. Profesor Asociado de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC), donde fue director del Centro de Investigaciones y Extensión de la Facultad de Ciencias de la Salud, director de la Escuela de Psicología y decano de dicha Facultad. Es investigador sénior y par evaluador del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación y lidera el grupo de investigación en Psicología Clínica y de la Salud, categorizado A1 en 2021 y cuya creación gestó en 2006. Docente invitado en la Universidad Católica del Maule y el Centro de Investigaciones sobre América Latina y El Caribe de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Cuenta con alrededor de sesenta artículos publicados en revistas indexadas y capítulos de libro. Es autor del libro “Trastorno disocial” y autor principal del libro “Violencia en el noviazgo: Evaluación, prevención e intervención de los malos tratos en parejas jóvenes”, publicados por la editorial Manual Moderno.

Jorge Arturo Martínez Gómez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Psicólogo de la UPTC, magíster en Psicología Clínica de la Pontificia Universidad Javeriana y doctor en Psicología de la Universidad de San Buenaventura Medellín. Investigador Junior reconocido por el Ministerio de Ciencia y Tecnología de Colombia. Docente de la Escuela de Psicología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Ha sido director de la Escuela de Psicología y del Servicio de Psicología Aplicada (SEPA). Par evaluador del Consejo Nacional de Acreditación. Integrante del Grupo de Investigación en Psicología Clínica y de la Salud, categorizado A1 en 2021.

Coautor del libro “Violencia en el noviazgo: evaluación, prevención e intervención de los malos tratos en parejas jóvenes”, así como autor de artículos publicados en revistas indexadas en temas relacionados con la psicología clínica.

Yolima Bolívar Suárez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera de la UPTC, especialista en Enfermería en Cuidado Crítico de la Pontificia Universidad Javeriana, magíster en Enfermería con énfasis en Salud Familiar de la Universidad Nacional de Colombia y doctora en Psicología de la Universidad de San Buenaventura Medellín. Profesora Asociada de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, donde ha sido directora de la Escuela de Enfermería, la Escuela de Posgrados de la Facultad de Ciencias de la Salud, del Centro de Gestión de la Investigación y Extensión (CIES) y decana encargada de la Facultad de Ciencias de la Salud.

Es par académico de la Comisión Nacional Intersectorial de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior y del Consejo Nacional de Acreditación. Líder del grupo de investigación Municipio Saludable por la Paz de la Escuela de Enfermería de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, categoría C en 2021. Sus líneas de investigación y artículos se relacionan con enfermedad crónica, política pública, salud familiar y violencia en el noviazgo.

Eliana Marcela Ocampo Rojas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Psicóloga de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia, especialista en Educación Superior a Distancia de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia, especialista en Evaluación y Diagnóstico Neuropsicológico de la Universidad San Buenaventura Bogotá y magíster en Neuropsicología Clínica de la misma institución. Docente de la Escuela de Psicología de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Ha sido docente de otras universidades de Colombia, así como de la Policía Nacional de Colombia. Integrante del grupo de investigación en Psicología Clínica y de la Salud, categorizado A1 en 2021. Autora de artículos publicados en revistas indexadas en temas relacionados con neuropsicología y violencia en el noviazgo.

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Published

26 November 2024

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-958-660-901-2