50 years of history: School of Physical Education, Recreation and Sports
Keywords:
Physical Education, History, Curriculum, Pedagogy, Research, InstitutionSynopsis
This investigative work presents a relevant historical and commemorative journey of Physical Education at the Pedagogical and Technological University of Colombia, upon completing 50 years of academic work, the narratives of the authors and the life stories of the social actors of this academic program , describe the detailed events of the five decades of curricular history in this institution of Higher Education.
The stories in this book not only refer to Physical Education in the Department of Boyacá, but also take up the national history from the time of the professionalization of this discipline in the national concert. In addition, it shows the new horizons of the curriculum and its commitment to the training of excellent professionals in the area, in accordance with the requirements established by the educational internationalization of Higher Education, essential for its inclusion in the globalization of the new world paradigms of citizenship. culture, learning and knowledge.
Chapters
-
Preliminares
-
Capítulo 1. Las circunstancias históricas
-
Capítulo 2. Cincuenta años de historia
-
Capítulo 3. Productividad académica
-
Capítulo 4. Historias de vida
-
Capítulo 5. Retos que debe afrontar la Educación Física en el siglo XXI
-
Anexos
Downloads
References
Archivo general. 1971-2021. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja.
Archivo rectoría. 1970, tomo IV. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja.
Aponte, M. C. & Calle, J. M. (2020). Internacionalización del currículo a partir de Resultados de Aprendizaje. Cartilla. Medellín: Obra independiente. https://claudiaaponte.com.co/wp-content/uploads/2018/12/2020-CAponte-y-JMCalle-IdC-y-resultados-de-aprendizaje.pdf
Beltrán, J. (2004). La pedagogía a finales del siglo XX en la Facultad de Ciencias de la Educación. Tunja: Uptc.
Cansino, C. (1998). 25 años del programa de Educación Física en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Estructuras curriculares. Recopilación Histórica. Tunja: Uptc.
Hernández, A. (2016). 1936: un año clave para Colombia. Revista Olímpica (48), 8-11.
Contecha, L. F. (2003). La educación física como profesión en la universidad colombiana. Aproximación histórica. Efdeportes.com, 9(63), 1-3. https://www.efdeportes.com/efd63/colombia.htm
Contecha, L. F. (1999). La Educación Física y el deporte en Colombia: una historia. Efdeportes.com 4(17). https://www.efdeportes.com/efd17/efcolom.htm
Coste, J-C. (1995). Las 50 palabras claves de la psicomotricidad. Barcelona: Editorial Médica y Técnica.
Chaparro, S. (2020). Antecedentes históricos de la Escuela de Educación Física de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja [Tesis de maestría en Pedagogía de la Cultura Física] Uptc.
Chinchilla, V. (1999). Historiografía de la Educación Física en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (38-39). https://doi.org/10.17227/01203916.5434
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana / Ediciones Unesco.
Elmore, K. (1990). Restructuring Schools. The next genratiun of Educational Reform. San Francisco: JosseyBass
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Gómez, A. & Parra, L. (1986). Historia de la Educación Física en Colombia como profesión, 1936 - 1986. Bogotá: Publicaciones Universidad Central.
Guillén, J., & Forés, A. (2017). ¿Qué nos dice la neuroeducación acerca de las pedagogías emergentes? En A. Forés & E. Subias (eds.), Pedagogías emergentes. 14 preguntas para el debate (pp. 67-88). Barcelona: Octaedro.
Jaimes, G. (2016). Cuatro décadas de currículo en el programa de Educación Física de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia y su prospectiva para el siglo XXI. Primer Congreso de egresados de la Maestría en Pedagogía de la Cultura Física, 2016. Tunja, Uptc.
Jiménez, C. & Robledo, J. (2010). La neuropedagogía y los comportamientos violentos. Nuevos hallaz gos de la neurociencia. Bogotá: Delfín.
Libros de actas Consejo de Facultad, 1970-2019.
Libro de actas Consejo Académico, 1970-2019.
Le Boulch, J. (1978). Hacia una ciencia del movimiento humano. Introducción a la psicokinética. Buenos Aires: Paidós.
Le Boulch, J. (1990). La educación por el movimiento en la edad escolar. Barcelona: Paidós.
Marzano, R. J. (1992). A Different Kind of Classroom: Teaching with Dimensions of Learning. Alexandria, VA (EE. UU.): Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
Ministerio de Educación Nacional (2000). Lineamientos curriculares. Educación Física, Recreación y Deporte. Bogotá: Editorial Magisterio.
Morin, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa. Not, L. (1999). Las pedagogías del conocimiento. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Ocampo, J. (1996). Educación, humanismo y ciencia: Historia de las ideas fundamentales en el desarrollo de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja: Uptc / La Rana y el Águila.
Ortiz, A. (2009). Pedagogía problémica: Modelo metodológico para el aprendizaje significativo por problemas. Bogotá: Editorial Magisterio.
Ortiz, E. (2004). Inteligencias Múltiples en la Educación de la persona. Bogotá: Editorial Magisterio/Bonum.
PAEFE, (2000). Proyecto Académico Educativo de la Facultad de Educación, Tunja, Uptc.
Parlebas, P. (1981). Contribución a un léxico comentado en ciencia de la acción motriz. París: INSEP.
Perkins, D. (2003). La escuela inteligente: Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. Barcelona: Gedisa.
Picq, L. & Vayer, P. (1973). La educación Psicomotriz. Ed. Científica Médica, Barcelona.
Vaca, A. (1993). Historia del alma máter de la Educación Física colombiana.
Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Vigotsky, L. (1983). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Madrid: Grijalbo.
Downloads
Published
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.