Higher education in Colombia: An analysis of Its decline

Authors

Yurani Stella Ardila Franco
https://orcid.org/0000-0003-0366-5916

Keywords:

Education, Financing, Privatization, Credit, Public, Market

Synopsis

This book seeks to reflect on the problem of financing in Colombia from three areas: State, Market and Access and this as it  relates to the university from 1992 to 2012. In chapter 1, the relationship between State and University is enunciated., making  an analysis on the management of financing by the State to the state and private University and how the policies that have  been installed in educational matters have been government plans; in chapter 2, reference is made to the relationship between the Market and the University, where it is evident how the competition for fiscal resources has been and the relationship that  the company has with the university; in chapter 3, a relationship is made between access and the University, emphasizing the impact of accessing a loan for higher education, within the framework of the “Ser pilo paga”1 program and finally; chapter 4, the voices of the University, where the experiences of teachers and students are linked, regarding the vision they have in terms  of financing, educational policies, international organizations and privatization.

Chapters

  • Preliminares
  • CAPÍTULO 1:
    RELACIÓN ENTRE LA UNIVERSIDAD Y EL ESTADO EN EL MARCO DE LAS POLÍTICAS EDUCATIVAS
  • CAPÍTULO 2:
    RELACIÓN ENTRE LA UNIVERSIDAD Y EL MERCADO EN EL MARCO DE LAS POLÍTICAS EDUCATIVAS
  • CAPÍTULO 3:
    LA UNIVERSIDAD Y EL ACCESO A LA EDUCACIÓN SUPERIOR
  • CAPÍTULO 4:
    DIALOGANDO CON LOS ACTORES DE LA UNIVERSIDAD
  • Conclusiones

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Author Biography

Yurani Stella Ardila Franco

Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Máster  en Educación de la Universidad de los Andes, Licenciada en Psicología y Pedagogía de la Universidad Pedagógica Nacional. Docente Orientadora de la Secretaría de Educación de Bogotá, profesora de la UDI de Bucaramanga, pertenenciente al Grupo de Investigación HISULA de la UPTC, con experiencia en la educación básica, media y universitaria, ha participado en el campo investigativo en temas  relacionados con pedagogía, políticas educativas, financiamiento de la educación superior y  orientación educativa. 

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18 October 2023