Evidence: from theory to nursing practice

Authors

Julián Andrés Barragán Becerra, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Lina Fernanda Barrera Sánchez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Daniel Casas Ureña, Secretaría de Salud, Ibagué; Mayra Solanye Galindo Huertas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Giomar Maritza Herrera Amaya, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Fred Gustavo Manrique Abril; Claudia Moreno Mójica, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Jhoanna Carolina Núñez Narváez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; Carol Pinzón Jaimes, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; María Angela Algarra López; Tatiana Andrea Avella Cantor; Yina Lorena Cardenal Tibatá; Angie Natalia Hernández Hernández; Yancy Yulieth Padilla González; Duván Andrey Parra Duarte; Nelson Piamba González; Laura Camila Vanegas Pulido

Keywords:

Nursing Research, Nursing Care, Health care, Education nursing, Evidence–Based Nursing, Faculty nursing

Synopsis

The book “Evidence: From theory to nursing practice”, is a document resulting from research processes; its development is done through a chapter by chapter staggering, which contains different methodologies used to address the research questions; from the presentation of a fundamental exploratory phase in research, such as literature reviews which arise from the ideas; subsequently, the systematization of experiences that allow to achieve a critical interpretation of practical  experiences in nursing is identified. From the reordering and reconstruction, logical processes of thought of those involved in the experience are used; then, the development of research processes taken from the qualitative paradigm is exposed, in which it is evidenced how the analysis of social phenomena expressed not only in the academic practice but also through the information technologies, propitiate researches that generate knowledge that can be divulged to the general community. Finally, the practice guidelines are based on evidence, a documentary research with rigorous methodological tools for the  critical reading of research results, which guarantee the generation of recommendations with a reliable scientific basis, appropriate and adapted to the different areas of professional practice.

Chapters

  • Preliminares
  • CAPÍTULO 1: REVISIONES SISTEMÁTICAS
    Daniel Casas Ureña, Giomar Maritza Herrera Amaya, Fred Gustavo Manrique Abril, Jhoanna Carolina Núñez Narváez
  • CAPÍTULO 2: PRESENTACIÓN Y SISTEMATIZACIÓN DE EXPERIENCIAS
    Julián Andrés Barragán Becerra, Claudia Moreno Mójica, María Angela Algarra López, Yina Lorena Cardenal Tibatá, Angie Natalia Hernández Hernández, Duván Andrey Parra Duarte, Laura Camila Vanegas Pulido
  • CAPÍTULO 3: ESTUDIOS DE INVESTIGACIÓN CON ENFOQUE CUALITATIVO
    Mayra Solanye Galindo Huertas, Tatiana Andrea Avella Cantor, Yancy Yulieth Padilla González, Nelson Piamba González
  • CAPÍTULO 4: GUÍA DE PRÁCTICA BASADA EN EVIDENCIA
    Lina Fernanda Barrera Sánchez, Carol Pinzón Jaimes

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Author Biographies

Julián Andrés Barragán Becerra, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermero, Magíster en Enfermería. Doctor en Educación. Profesor Asociado Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja; Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería.

Lina Fernanda Barrera Sánchez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Magíster en Salud Pública. Profesora Asistente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja; Grupo de Investigación en Enfermería y APS

Daniel Casas Ureña, Secretaría de Salud, Ibagué

Enfermero, Magíster en Enfermería. Asesor Secretaría de Salud Ibagué.

Mayra Solanye Galindo Huertas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Magíster en Salud sexual y reproductiva, Doctora en Estudios Sociales. Ph. D. Investigación Crítica Hermenéutica. Profesora Asistente Escuela de Enfermería, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja. Investigadora. Grupo de Investigación Exclusiones y Resistencias en el cuidado de la salud. 

Giomar Maritza Herrera Amaya, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Magíster en Investigación en Atención Primaria, Ph. D. en Ciencias de la Enfermería. Profesora Asociada Escuela de Enfermería, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja, Investigadora Enfermería y APS, GISP.

Fred Gustavo Manrique Abril

Enfermero, Abogado. Especialista en Gerencia Social, Magíster en Salud Pública. Magíster en Investigación en Atención Primaria en Salud. Doctor en Salud Pública. Ph. D. en Gerencia Pública y Política Social; Ph. D. en Investigación en Medicina Clínica; Ph. D. Ciencias de la Enfermería. Profesor Titular Universidad Nacional de Colombia, Sede Bogotá. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja; Grupo de Investigación en Salud Pública.        fgmanriquea@unal.edu.co

Claudia Moreno Mójica, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Magíster en Enfermería, Magíster en Pedagogía. Profesora Asistente Escuela de Enfermería, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja. Investigadora Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería. 

Jhoanna Carolina Núñez Narváez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Especialista en Enfermería Cardiorrespiratoria. Profesora Asistente Escuela de Enfermería, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja. Investigadora Grupo de Investigación Municipio Saludable para la Paz. 

Carol Pinzón Jaimes, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Enfermera, Especialista en Cuidado Crítico del Adulto, Magíster en Pedagogía. Profesora Asistente Escuela de Enfermería, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Sede Tunja. Investigadora Grupo de Investigación Enfermería y Atención Primaria en Salud.

María Angela Algarra López

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería.

Tatiana Andrea Avella Cantor

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Exclusiones y Resistencias en el cuidado de la salud.

Yina Lorena Cardenal Tibatá

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería.

Angie Natalia Hernández Hernández

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería.

Yancy Yulieth Padilla González

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Exclusiones y Resistencias en el cuidado de la salud.

 

Duván Andrey Parra Duarte

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería.

Nelson Piamba González

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y  Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Exclusiones y Resistencias en el cuidado de la salud. 

Laura Camila Vanegas Pulido

Profesional de Enfermería Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Grupo de Investigación Gestión y Calidad en Enfermería.

 

References

Capítulo 1

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30 May 2023

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978-958-660-741-4