Didactic resources for teaching mathematics

Authors

José Eriberto Cifuentes Medina, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; José Antonio Chacón Benavidez; Susan Sareth García Gualdrón; Nayibe Gómez Condía; Julián David Quiroga Garcés; Ana Elizabeth Palacio Ramírez

Keywords:

Didactics, Didactic Sequence, Mathematical Thinking, Competences, GeoGebra, Polynomial Functions, Teaching resources

Synopsis

Mathematics is present in all areas and tasks of people’s daily lives, hence the importance of the teaching-learning of this science within the framework of the integral formation of individuals as persons and social beings, an area in which the formation of knowledge in this field during the basic education stage is fundamental, since it constitutes the basis that will support learning during formal education and, by extension, throughout life. This work is the result of the research experience of the authors and directors of graduate work in the aforementioned area, with the purpose of generating a permanent reflection and concern for the improvement and development of both the theoretical foundation and the educational practice, of our training as researchers and also of our professional development as teachers. The book has considered the experiences of the students of the Master’s Degree in Didactics of Mathematics, who work as teachers in Primary, Secondary and Secondary Education in Colombia, considering the theoretical and epistemological foundations and the results of the researches throughout four chapters in which the problems identified by the students in their different educational contexts are described. Within these topics, chapter 1 highlights aspects such as the development of logical-mathematical thinking for problem solving through playful-pedagogical strategies. Similarly, in chapter 2, aspects such as monopoly as a didactic strategy for strengthening numerical thinking are discussed. In the same sense, chapter 3 highlights the importance of a didactic sequence proposal to strengthen variational thinking in the study of polynomial functions. Finally, chapter 4 presents the design of lamps as a didactic resource for the development of geometric thinking in seventh grade.

Chapters

  • Preliminares
  • Capítulo 1
    Desarrollo del pensamiento lógico-matemático para la resolución de problemas mediante estrategias lúdico-pedagógicas
    José Antonio Chacón Benavidez, Ana Elizabeth Palacio Ramírez
  • Capítulo 2
    El monopolio como estrategia didáctica para el fortalecimiento del pensamiento numérico en el grado tercero
    José Eriberto Cifuentes Medina, Susan Sareth García Gualdrón
  • Capítulo 3
    Propuesta de secuencia didáctica para fortalecer el pensamiento variacional en el estudio de funciones polinómicas
    José Antonio Chacón Benavidez, Julián David Quiroga Garcés
  • Capítulo 4
    Diseño de lámparas como recurso didáctico para el desarrollo del pensamiento geométrico en grado séptimo
    José Eriberto Cifuentes Medina, Nayibe Gómez Condía
  • Glosario
  • Acerca de los autores

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Author Biographies

José Eriberto Cifuentes Medina, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Magíster en Educación. Profesor de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC

José Antonio Chacón Benavidez

Magíster en Administración y Planificación Educativa. Profesor de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - UPTC

Susan Sareth García Gualdrón

Magíster en Didáctica de la Matemática. Profesora del Centro Educativo La Sabana, Municipio de Puerto Rico, Meta

Nayibe Gómez Condía

Magíster en Didáctica de la Matemática. Profesora de la Institución Educativa Abraham Lincoln


Julián David Quiroga Garcés

Magíster en Didáctica de la Matemática. Profesor de la Institución Educativa San Lorenzo (Suaza, Huila)

Ana Elizabeth Palacio Ramírez

Magíster en Didáctica de la Matemática. Profesora de la Institución Educativa Aquileo Parra, sede Las Pilas (Pacho, Cundinamarca)

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Capítulo 1

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Published

6 February 2023

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-958-660-707-0

Trade announcement date (10)

2022