Didactic Unit for the teaching of social sciences : economy – capital markets

Authors

Jorge Daniel Giraldo García
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
https://orcid.org/0000-0002-8642-6373

Keywords:

Cultura Financiera, Economía, Educación, Metacognición, Pensamiento Crítico, Unidad Didáctica

Synopsis

Revitalizing the didactic processes that by extension also concerns the pedagogical and curricular factors of the training processes, leads to the key question that calls into question the configuration of teaching styles and learning styles in the current university spaces of Colombia. This starting point is derived from various questions that centrally guide this research product; Those that stand out when designing and applying didactic units are briefly illustrated, such as: is the student aware of how he learns? Do teachers apply strategies that promote their self-training and allow them to approach the teacher’s ideal references? Is training in critical thinking a real priority? Can the application of didactic units contribute in a relevant way so that students achieve significant learning and its evident conceptual evolution? Each of these questions extend greatly in discourse and theory, this project seeks to contribute to their resolution.

Chapters

  • Preliminares
  • Conceptualización Teórica de la Unidad Didáctica
  • Unidad Didáctica: Economía para la Construcción de Cultura Financiera
  • Diseño Metodológico
  • Aplicación y Resultados de la Unidad Didáctica
  • Anexos

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Author Biography

Jorge Daniel Giraldo García, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Economista y Magíster en Educa­ ción. Profesor de tiempo completo de la Universidad Pedagógica y Tec­ nológica de Colombia. Profesional con 15 años de experiencia acadé­ mica en dtterentes Universidades de Colombia. Formado con exce­ lencia integral y un profundo senti­ do de los valores, la responsabili­ dad, la moral y la ética; impulsado por su capacidad de liderazgo, habi­ lidad para la comunicación aserti­ va, con gran dominio y aceptación de la tecnologías de la información y comunicación, siempre dispues­ to a compartir sus conocimientos con sus pares y flexible al cambio presente en los escenarios econó­ micos y académicos.

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Published

28 July 2022

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-958-660-682-0