CREATION. Operator in education, art and language
Keywords:
Creación, A/r/tografía, Arte, Lenguaje, Educación, InvestigaciónSynopsis
This book is divided in four chapters that, namely, will allow the reader to approach its statements thanks to its thematic organization, corresponding not only to the particular interests of each author, but also to three key areas for the entire investigative project of which emanates the document: art, education and language.
In the first chapter, under the title “A methodological and conceptual proposal on 'Creation'”, the theoretical and conceptual antecedents of the advanced research are explained and summarized through a previous editorial project, of which this constitutes as a second part, to later clarify some of the concepts raised there, such as "agents" and "areas" while simultaneously exposing the methodological model followed in the research and in the book itself, finally coming to postulate a series of premises to understand the concept of Creation in the framework of the areas of knowledge addressed in later chapters: education, art and language.
Next, the chapter “Creation as operator” takes up the concept of ‘operator’, seeking to recognize creation as such. Starting from this premise, it is shown how creation emerges in different fields as a form of ‘action’ that allows the interaction of different objects and practices. In the same sense, it is explained how ‘creation’ displays a double nature as ‘conceptual operator’ and ‘methodological operator’, which in some cases alternate or are combined, giving rise to the category of ‘complex operator’.
Later, in an ontological exploration, it is shown that creation as an operator has an immanent association with doing, in that sense, three models of creation and creator associated with the historical moments in which they are valid are proposed.
In a third chapter "Creation: complex operator in language and art" the innate relationship between Creation and Language is exposed through various literary and plastic examples, emphasizing some associated aspects such as destruction, silence, rupture, the word, the poetization of these, language games and metaphor as a discursive strategy used by creators from different disciplines, to call for creative exercise from the fields of education and research, mediated by artistic languages.
Finally, in the fourth and last chapter, under the title "Creation and education: creation as an operator in education", it is shown that with the emergence of modern education, aspects of human nature that may be linked to creation, such as: imagination, fantasy, creativity, leisure, contemplation, boredom, among others, were used or excluded from the model of formation of the modern device for different purposes, in a sort of expulsion of the sensible. At the end of this chapter, it is stated that the concept of "experience" linked to different primitive and innate traits to man allows us to think about the need for "another school" for and because of creation.
Chapters
-
Preliminares
-
Prólogo
-
UNA PROPUESTA METODOLÓGICA Y CONCEPTUAL SOBRE LA 'CREACIÓN'
-
CREACIÓN COMO OPERADOR
-
CREACIÓN: OPERADOR COMPLEJO EN LENGUAJE Y ARTE
-
CREACIÓN Y EDUCACIÓN: LA CREACIÓN COMO OPERADOR EN EDUCACIÓN
-
Referencias
Downloads
References
Adonis (2021, junio). Rey de los vientos. (Versión al español de Esquinca, J.). Altazor: revista electrónica de literatura,
(3). https://www.revistaaltazor.cl/adonis-2/ Adorno, T. (2013). Introducción a la Dialéctica. (Trad. M. Dimópulos). Eterna cadencia editora.
Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Ediciones Paidós.
Agamben, Giorgio. (2019). Creación y anarquía. La obra en la época de la religión capitalista. Adriana Hidalgo Editora.
Albarracín, L., Arciniegas, W., Sosa, P. (2020). CREACIÓN. Investigación y Arte. Editorial UPTC.
Althusser, L. (1974). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Ediciones Nueva Visión.
Álvarez G. A. (1995). Y la escuela se hizo necesaria. En busca del sentido actual de la escuela. Cooperativa Editorial
Magisterio.
Asprilla, L. I. (2013). El proyecto de creación-investigación: la investigación desde las artes. Institución Universitaria
del Valle.
Arendt, Hannah. (2016). La crisis en la educación. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre reflexión política.
Ediciones Península.
Ayer, A. (1984) Lenguaje, verdad y lógica. (Trad. M. Suárez). Ediciones Orbis.
Bachelard, G. (1975). La poética del espacio. (Trad. E. de Champourcin). Fondo de Cultura Económica.
Banksyfilm. (2018, 17 de octubre). Shredding the Girl and Balloon - The Director’s half cut [video]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=vxkwRNIZgdY
Basho, M. (2005). Sendas de Oku. (Trad. O. Paz, y E. Hayashima). Fondo de Cultura Económica.
BBC Mundo (Redacción). (2018, 18 de octubre). Banksy admite que la autodestrucción de su obra no salió según
lo planeado. BBC News. https://www.bbc.com/mundo/noticias-45904917
Beuchot, M. (2005). Historia de la filosofía del lenguaje. Fondo de Cultura Económica.
_________. (2016). Hechos e interpretaciones. Hacia una hermenéutica analógica. Fondo de Cultura Económica.
Bickel, B. (2004) From Artist to A/r/tographer: An autoethnographic ritual inquiry into writing on the body.
[Tesis de Maestría. University of British Columbia]. Repositorio Campus UBC. https://open.library.ubc.ca/
cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0055045
Bloom, B., Krathwohl, D., Masia, B. (1956) Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational
Goals. NY: Longmans, Green and Co. Ltd. https://www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Bloom%20et%20al%20-Taxonomy%20of%20Educational%20Objectives.pdf
Bredekamp H. (2017). Teoría del acto icónico. (Trad. A. Rudolf). Akal.
Caballero, A. (2003). Sin remedio. Casa Editorial El Tiempo. Camnitzer, Luis. (2015). Thinking about Art Thinking. e-flux Journal 65 Supercommunity. http://supercommunity.e-flux.com/texts/thinking-about-art-thinking/
Cárdenas, A., Silgado, A. (2020). Pedagogía crítica: práctica y discurso pedagógico. En: J. Guerrero (Comp). Pedagogías críticas en la educación superior: “miradas otras”. Universidad Libre.
Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. (Trad. P. Manzano).
Ediciones Morata.
Chul, H. B. (2012). La sociedad del cansancio. Herder. Comenio, J. A. (1988). Didáctica Magna. Editorial Porrúa.
_________. (2019). Orbis Sensualium Pictus. Johannes Amos Comenius. Libros del Zorro Rojo.
Corbin, A. (2019). Historia del silencio. Del Renacimiento a nuestros días. (Trad. J. Bayod). Acantilado.
Csikszentmihalyi, M. (1997). Fluir (Flow) Una psicología de la felicidad. (Trad. N. López). Editorial Kairós.
_________. (1998). Creatividad, El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Ediciones Paidós
Darwin, C. (1871). The descent of Man, and selection in relation to sex. Princeton University.
Davies, W., Charles, P. (2007). Introducción a Physics and Philosophy de Werner Heisenberg. Vivat Academia,
, 1-16. ht tps ://www. redalyc.org/articulo.oa?id=525753067001
Deleuze, G., y Foucault, M. (2005). Un diálogo sobre el poder. En: M. Foucault. Un diálogo sobre el poder y otras
conversaciones. Editorial Alianza.
Deleuze, G. (1999). Qué es la filosofía. Editores Anagrama.
Dewey, John (1975): My Pedagogic Creed. In the Early Works of John Dewey 1882-1898, Volume 5: 1895-1898 (Early Essays). Southern Illinois University Press.
Echeverría, R. (2007). Ontología del lenguaje. Juan Carlos Sáez Editor.
Emmanuel, P. (1975). La révolution parallèile. (Trad. J. Bayod). En: A. Corbin (2019) Historia del silencio. Del
Renacimiento a nuestros días. Acantilado.
Escandel, M. (1996). Introducción a la Pragmática. Editorial Ariel.
Foucault, M. (1973). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. (Trad. F. Monge). Editorial Anagrama.
_________. (1978). La arqueología del saber. Siglo XXI.
_________. (1979). Microfísica del poder. (Trad. J. Varela y F. Álvarez-Uria). (2 ed). Ediciones de La Piqueta.
_________. (1986). Las palabras y las cosas. Siglo XXI.
_________. (1994). Dits et écrits. Gallimard.
_________. (2002). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
Freire, P. y Faundez, A. (2011) Por uma pedagogía da pregunta. São Paulo, Paz e Terra.
Freire, P., y Horton, M. (2018) We made the road by walking. Philadelphia: Temple University Press, 1990. Hay una
edición en portugués: O caminho se faz caminhando. Conversas sobre educação e mudança social. Organizado
por Brenda Bell, John Gaventa e John Peters. Tradução de Vera Josceline e notas de Ana Maria Araújo Freire.
Petrópolis, RJ: Vozes, 1a reimpressão.
Gadamer, H. (1960). Verdad y Método. (Trad. A. Agud y R. Agapito). Ediciones Sígueme.
Galeano, E. (2010). Homenaje a la astucia infantil. Globelia, el diario colaborativo. http://co.globedia.com/homenajefantasia-astucia-diversidad-infantil-eduardo-galeano
Gallo, S. (2017). De la anarqueología como operador metodológico. En: O. Pulido, y O. Espinel (Coords). Formas y expresiones metodológicas en el último Foucault. Editorial UPTC.
García, G. (2007). Cien años de soledad. Real Academia Española.
Gardner, H. (1995). Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad. Ediciones Paidós.
Genette, G. (2004) Metalepsis. (Trad. C. Manzano). Reverso Ediciones.
Goldberg, E. (2018). Creatividad. El cerebro humano en la era de la innovación. (Trad. J. Rey) Oxford University
Press. https://global.oup.com/academic/product/cr e a t i v i t y - 9 7 8 0 1 9 0 4 6 6 4 9 7 ? q = E l k h o n o n % 2 0
Goldberg&lang=en&cc=co
Gómez, A. (2021, junio 6). Un artista vende por 15.000 euros una escultura inmaterial, invisible, que no existe. ABC
Cultura. https://www.abc.es/cultura/arte/abci-artistavende- 15000-euros-escultura-inmaterial-invisible-noexiste-
_video.html?ref=https://www.google.com/
Gramsci, A. (1971). El materialismo histórico y la filosofía de Benedetto Croce. Ediciones Nueva Visión.
Grassi, E. (2012). Arte y mito. (Trad. J. Navarro). Anthropos Editorial.
_________. (2015). El poder de la imagen. Rehabilitación de la retórica. (Trad. J. Navarro). Anthropos Editorial.
Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Ediciones Siruela.
Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. Herder. Historia de las matemáticas. (2016, 21 de marzo). Historia de
las matemáticas. Historia de las matemáticas. https://lamatematicasdelahistoria.blogspot.com/2016/03/historia-de-las-matematicas.html
Home, S. (2002). Gustav Metzger y el Arte Auto-Destructivo. (Trad. J. Carrillo y J. Claramonte). En: El asalto a la cultura. Virus Editorial.
Irwin, R.; Springgay, S.; Kind, S. (2005). A/r/tografía as livinginquiry through Art and text. Qualitative Inquiry,
(6), 897-912. https://www.researchgate.net/publication/258181966_Artography_as_Living_Inquiry_Through_Art_and_Text#fullTextFileContent
_________. (2015) Becoming through a/r/tography, autobiography and stories in motion. International
Journal of Education through Art, 11(3), https://www.researchgate.net/publication/281769324_Becoming_through_artography_autobiography_and_stories_in_motion
Jastrow. J. (1900) Fact and fable in psychology. Houghton, Mifflin and Co. https://archive.org/details/factfableinpsych00jast/page/294/mode/2up
Jay, M. (2009). Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Editorial Paidós.
Joly, M. (2009) Introducción al análisis de la imagen. (2a ed.). La marca editora.
Kandinsky, W. (1979). De lo espiritual en el arte. (Trad. E. Palma). Premia editora de libros.
Kleon, A. (2012). Roba como un artista. Las 10 cosas que nadie te ha dicho acerca de ser creativo. Aguilar.
Kosuth, J. (1991). Art after philosophy and after: collected writings 1966-1990. The MIT Press. https://monoskop.org/images/4/46/Kosuth_Joseph_1969_1991_Art_After_Philosophy.pdf
Larrosa, B. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna,
, 87-112. https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367
Larrosa, J. (2019a). Vindicación del estudio como concepto educativo: a propósito de aprender / Estudiar una
Lengua. Ediciones Universidad de Salamanca, 31(2), 131-151. http://dx.doi.org/10.14201/teri.20524
Larrosa, J. (2019b). P de Profesor. Jorge Larrosa; comentarios de Karen Rechia. Noveduc Libros.
Lateef, Y. (1981). Repository of Scales and Melodic Patterns. Fana Publishing Company. https://vdocuments.site/yusef-lateef-repository-of-scales-and-melodic-patterns-577dd95e4d365.html
Lotman, Y. (2017, enero-junio). Arte como lenguaje. (Trad. A. Toursinov). Amoxcalli, Revista de teoría y crítica de
la literatura hispanoamericana, 2,(3), 85-126. http://rd.buap.mx/ojs-dm/index.php/amox/article/view/32
Maillard, C. (2008). En la traza. Pequeña zoología poemática. Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona.
Maillard, C. (2017). La razón estética. Galaxia Gutenberg.
Marín, V. y Roldán, J. (2017). Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e Investigación Artística. Editorial
Universidad de Granada.
Masschelein, J., y Simons, M. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Niño y Dávila.
Max-Neef, M. (1992). El Acto Creativo: “Desde la esterilidad de la certeza hacia la fecundidad de la incertidumbre".
[Conferencia]. Primer congreso de la Creatividad (Bogotá).
Meirieu, P. (2007). Frankenstein Educador. Laertes Educación.
Mircea, E. (1976). Historia de las creencias y las ideas religiosas. De la Edad de Piedra a los Misterios de Eleusis. Volumen I. Ediciones Paidós.
Monedero, J. (2013). Curso urgente de política para gente decente. Seix Barral.
MoMA. (2021). Jean, Tinguely. Fragment from Homage to New York. https://www.moma.org/collection/works/81174
Neruda, P. (1974). Confieso que he vivido. Memorias. España: Seix Barral
_________. (2016). La piel extensa. Antología. Edelvives.
Nietzsche, F. (1873). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. https://www.lacavernadeplaton.com/articulosbis/verdadymentira.pdf
_________. (1973). El origen de la tragedia. (Trad. A. Sánchez). Alianza Editorial.
_________. (2007). Fragmentos póstumos (1885-1889). Vol. IV. Tecnos, 7 [60].
_________. (2014). Así habló Zaratustra. Alianza Editores.
Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Epublibre r.0 Akhenaton.
Ortiz, T. (2009). Neurociencia y Educación. Alianza Editorial.
Pierre, H. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Ediciones Siruela.
Pineau, P., Dussel, I., Caruso, M. (2001). La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Ediciones Paidós.Pineda, D. (2010, enero-junio). El investigador pedagógico: una
perspectiva sherlockiana. Praxis & Saber, 1(1), 43-75.
https://www.redalyc.org/pdf/4772/477248393004.pdf
Platón. (1988). El banquete. (Trad. M. Martínez). En: Platón. Diálogos, Vol III. Gredos.
_________. (2015a). Apología a Sócrates. (Trad. V. García). Ediciones Brontes.
_________. (2015b). Crátilo. (Trad. V. García). Ediciones Brontes.
Ponce, L. (2016, mayo). Ontología, política e historia en Cornelius Castoriadis. Diferencia(s). Revista de
teoría social contemporánea. 2(2), 97-123. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20170601015226/RevistaDiferenciasNro2.pdf
Pueyo, A. (1997). Manual de Psicología diferencial. McGraw- Hill. https://www.academia.edu/30446286/
Documents_mx_manual_de_psicologia_diferencial_andres_pueyo
Rancière, J. (2018). El maestro Ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Libros del Zorzal.
Reina-Valera. Biblia. BibleGateway. https://www.biblegateway.com/
Robinson, K., y Aronica, L. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Editorial
Grijalbo.
Rodari, G. (2016). La escuela de la fantasía. Editorial Laboratorio Educativo.
Rubio, J. (1992). Interpretar la comunicación. Significantes de papel.
RT. (2021, mayo 28). Un artista subasta una escultura invisible y la compran por 18.300 dólares. RT. https://actualidad.rt.com/viral/393429-artista-subasta-esculturaBibliografía206 invisible?fbclid=IwAR0P-tqwqEhAIu-J9hVI2ZoK46DkY1TEv7aizScJVf9m1HDbm-7Te-7-Vt0
Sabot, P. (2007). Para leer las palabras y las cosas de Michel Foucault. Nueva Visión.
Saussure, F. (1945) Curso de Lingüística general. (24ª ed.). (Trad. A. Alonso). Editorial Losada.
Silva, O. (2002). El análisis del discurso según Van Dijk y los estudios de la comunicación. Razón y Palabra, 26.
http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n26/osilva.html
Skinner, Q. (2007). Lenguaje, política e historia. (Trad. C. Fangmann). Universidad Nacional de Quilmes.
Skliar, C., y Larrosa, J. (Coord.). (2009). Experiencia y alteridad en educación. HomoSapiens Ediciones.
Sokal, A. (1996). A physicist experiments with cultural studies. Lingua Franca. http://linguafranca.mirror.theinfo.org/9605/sokal.html
Sosa, P. A., y Chaparro, E. (2017). Arqueología y Genealogía, operadores conceptuales para investigar en educación.
Revista Praxis y Saber, 8 (18), p. 157 - 177. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n18.2017.7246
Steiner, G. (2001). Gramáticas de la creación. (Trad. A. Andoni y C. Galán) Ediciones Siruela S.A.
Sudón, S. (2019). El mundo necesita poesía. Antología seleccionada 2003-2019. L’ecume.
Tatarkiewicz, W. (2001). Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. (Trad.
F. Rodríguez). Editorial Tecnos.
_________. (1993, julio-diciembre). Creación: historia del concepto. (Trad. D. Navarro). Criterios, 30. 238-257.
Tobón, L. (2001). La Lingüística del lenguaje. Estudios en torno a los procesos de significar y comunicar. Universidad
Pedagógica Nacional.
Van Dijk, T. (2005). Estructuras y funciones del discurso. Siglo XXI.
Velosa, J. (2021). El convite de los animales. Editorial Monigote.
Vicente, P. (2021). Infancia. [comentario en la publicación del blog “Etimología de infancia”] www.deChile.net http://
etimologias.dechile.net/?infancia
Von Maur, K. (1982). Mondrian y la música. Ciclos de conferencias: Cuatro lecciones sobre Mondrian
(II). Boletín 112 [Transcripción de conferencia]. https://www.march.es/conferencias/ anteriores/?b3=Karin+Frank+Von+Maur&l=1#avanzada
Wild, A. (2015). Pinturas. En: D. Jiménez. Pinturas. Catálogo.
Wilson, M. (2014). Wittgenstein y el sentido tácito de las cosas. Orjikh editores.
Wittgenstein, L. (2009). Tractatus logico-philosophicus. Investigaciones filosóficas sobre la certeza. Editorial Gredos.
_________. (2017). Investigaciones filosóficas. (Trad. J. Padilla). Editorial Trotta.
Zambrano, A. (2006). Los hilos de la palabra didáctica y pedagogía. Cooperativa Editorial Magisterio.
Zourabichviliel, F. (2007). Vocabulario de Deleuze. Atuel. Zwir, I., Del-Val, C., Hintsanen, M., Cloninger, K., Romero- Zaliz, R., Mesa, A., Arnedo, J. Cloninger, C. (2021). Evolution of genetic networks for human creativity. Mol Psychiatry. https://doi.org/10.1038/s41380-021-
-y

Downloads
Published
Series
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.