Guidelines for the Development of Practices with Experimental Subjects in the Laboratory of Learning and Animal Behavior
Keywords:
Guidelines, Learning, Experimental subject, Conduct, ConditioningSynopsis
The purpose of the laboratory practice guide is, to provide a support tool to its users, thus recognizing learning as a process through which a subject or individual generates the acquisition, maintenance or increase of a behavior derived from first generation learning methods such as classical and operant conditioning. In this sense, the development of 13 laboratory practices is proposed, from which the student, laboratorian or teacher, assumes the role of experimenter. Initially, the basic aspects for the adequate handling of animals in experimentation processes are approached. After this, each designed practice allows the reinforcement of the basic concepts of the theory through the establishment of target behaviors in experimental subjects (Wistar rats) through which it is possible to emphasize the importance of each one of the concepts contemplated in comparative psychology. This practical guide also presents the guidelines for the development of scientific, conceptual, technical and ethical competencies necessary for the training of psychology students and future professionals in the behavioral sciences.
Chapters
-
Preliminares
-
Capítulo I Cuidado de los Sujetos Experimentales
-
Capítulo II Técnicas de Observación
-
Capítulo III Fenómenos Conductuales y Emocionales
-
Apéndice
Downloads
References
Presentación
American Psychological Association. (2010). Principios éticos de los psicólogos y Código de Conducta. APA.
Botero, L. y Gómez, R. (2013). Uso de Animales de Laboratorio en Colombia: Reflexiones sobre aspectos Normativos y éticos. Revista de Medicina Veterinaria y Zootécnia, 62(3), 213-219. https://revistas.unal.edu.co/index.php/remevez/article/ view/42129/44068
Colegio Colombiano de Psicólogos. (2009). Deontología y bioética del ejercicio de la psicología en Colombia. JAVEGRAF.
Ley 84 de 1989. Por la cual se adopta el Estatuto Nacional de Proteccion de los Animales. 27 de diciembre de 1989. Congreso de Colombia.
Garcés, L., Arboleda, A. y Sepúlveda, J. (2018). Bioética en la experimentación con animales: una mirada desde las normas para Colombia. ESPACIOS, 39(16), 43-51. https://www.revistaespacios.com/a18v39n16/a18v39n16p43.pdf
Resolucion 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. 4 de octubre de 1993. Ministerio de Salud.
Capítulo I
Estol, L., Dugas, R. y Demers, G. (1998). Manual Sobre el Cuidado y Uso de los Animales de Experimentación. En Olfert, E., Cross, B. y McWilliam, A. (Ed. y Trad.) Manual Sobre el Cuidado y Uso de los Animales de Experimentación. Consejo Canadiense de Protección de los Animales. http://www.fcv.unl.edu.ar/
comite/ManualsobreelcuidadoyusodeanimalesdeexperimentacionConsejo%20Canadiense.pdf
Pérez, A. (1994). Psicología del Aprendizaje: Manual de Laboratorios. Fondo Nacional Universitario.
Ardila, R. (1971). Psicología Experimental: Manual de laboratorio.Trillas.
Biblioteca Técnica de Psicología. (2001). Psicología Experimental: Enfoque Metodológico, (4). Trillas.
Capítulo II
Pérez, A. (1994). Psicología del Aprendizaje: Manual de Laboratorios. Fondo Nacional Universitario.
Ardila, R. (1971). Psicología Experimental: Manual de laboratorios. Trillas.
Biblioteca Técnica de Psicología. (2001). Psicología Experimental: Enfoque Metodológico, (4). Trillas.
Pérez, A. (1994). Psicología del Aprendizaje: Manual de Laboratorios. Fondo Nacional Universitario.
Ardila, R. (1971). Psicología Experimental: Manual de laboratorios. Trillas.
Biblioteca Técnica de Psicología. (2001). Psicología Experimental: Enfoque Metodológico, (4). Trillas.
Capítulo III
Álvarez Fidalgo, C. (2012). Redes Neuronales de la Memoria Espacial: Uso de Estrategias Egocéntricas y de Guía [Tesis Doctoral,
Universidad de Oviedo]. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=QBnol0CW9Hk%3D
Tarpy, R. (2000). Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas. McGraw- Hill
Tarpy, R. (1982). Aprendizaje y Motivación Animal. Colección Universitaria.
Domjan, M. (1999). Principios de Aprendizaje y Conducta. Thomson.
Celis, C., Martínez, D y Conde, C. (2010). La primera entrada en el laberinto en cruz elevada como predictor de ansiedad. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud 42(3), 220-228. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=343835700005
Gómez, C., Saldívar, A. y Rodríguez, R. (2002). Modelos animales para el estudio de la ansiedad: una aproximación crítica.
Salud Mental, 25(1), 14-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58212504
Domjan, M. (2010). Principios de Aprendizaje y Conducta (6ª ed.). Wadsworth Cengage Learning
Polanco, L., Vargas- Irwin, C. y Góngora, M. (2011). Modelos Animales: una revisión de tres pruebas utilizadas en ansiedad.
Suma Psicológica, 18(2), 141-148. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134222985011
Ardila, R. (2001). Psicología del Aprendizaje. Siglo XXI Editores.
Domjan, M. (1999). Principios de Aprendizaje y Conducta. Thomson.
Domjan, M. (2010). Principios de Aprendizaje y Conducta (6ª ed.). Wadsworth Cengage Learning
Martin, D. (2008) Psicología experimental: como hacer experimentos en psicología. Wadsworth Cengage Learning.
Domjan, M. (1999). Princípios de Aprendizaje y Conducta. Thomson.
Domjan, M. (2010). Principios de Aprendizaje y Conducta (6ª ed). Wadsworth Cengage Learning
Martin, D. (2008). Psicología experimental: como hacer experimentos en psicología. Cengage Learning.
Downloads
Published
Series
Categories
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.